štvrtok 3. januára 2013

Lepidlá

Znova nás skolila choroba. A tentokrát všetkých, pekne postupne. Do toho sviatky, škôlkarske prázdniny a dva týždne bez korálok ubehli ako voda. Fakt sa nedalo :-)

No koniec prázdnin sa nezadržatelne blíži a ja sa teším na prázdny byt a kľud na prácu :-))) Prepáčte, deti moje. :-))))

V tomto príspevku by som sa chcela trochu povenovať lepidlám. Momentálne vlastním 4 rôzne druhy. Každé používam samozrejme na niečo iné. :-)

Moje najobľúbenejšie je 100% lepidlo od Pattexu.

Je to také moje expresné lepidlo. Je dostať v rôznych baleniach a ja som si to svoje kúpila v malej tube. Veľmi dobre sa s ním pracuje, nesmrdí, netreba ho miešať, nechať odvetrávať a podobne. Používam ho na lepenie "spevňovača" do mojich šperkov. Najprv som používala tvrdšiu lepenku, ale postupne som prešla na plastové obedové prestieranie :-), ktoré si vždy nastrihnem na presný rozmer. 
Lepidlom teda prilepím plast k hotovej výšivke a po zaschnutí prilepím i spodnú vrstvu Ultrasuede. Urobím vlastne taký sendvič. Keďže hotový zlepenec ešte i obšívam dookola, nie je potrebné používať "extrémne" držiace lepidlo. Stačí, keď mi vrstvy len jemne zafixuje aby som mohla v kľude obšívať a práca sa mi nerozchádzala. Malý tip: skladujte ho dolu hlavou, jeho použitie bude rýchlejšie, nemusíte čakať kým vám stečie do aplikátora.

Druhým lepidlom je Chemoprén Extrém tiež od Pattexu. Na toto konkrétne som dostala odporúčanie od profesionálnej korálkarky. 
Je pravda, že sa s ním ťažšie pracuje, pretože je také "ťahavé". Obsahuje prírodnú živicu a človek musí byť opatrný, aby sa mu pri lepení nezašpinilo všetko okolo. Naposledy som s ním lepila kovové komponenty k semišu a aj sklenené kabošony.

Kabošony som pôvodne lepila dvojzložkovým lepidlom UHU plus, ale nebola som s ním spokojná.


Aj keď som spodnú vrstvu kameňa zdrsnila, nechala ho poriadne zaschnúť, kabošony sa dali odlúpnuť. Niekedy som musela lepiť aj na viac krát, kým to poriadne držalo. Na lepenie kabošonov ho teda rozhodne neodporúčam, dobré je však napríklad na vlepovanie kameňov do kovových lôžok.

Posledným lepidlom, ktoré používam je E-6000.
Mám pred ním veľký rešpekt, pretože je zdraviu škodlivé. A keďže mám doma dve deti, je to pre mňa podstatná informácia. Na nete koluje snáď milión informácií ako ho používať, niektorí naň nedajú dopustiť, iní zase naopak. Vraj ho treba používať iba pri nízkej vlhkosti vzduchu a pri izbovej teplote. Nechať ho dva dni schnúť v dobre vetrateľnej miestnosti. To je ale pre mňa nesplniteľná úloha. Jednoducho doma takú miestnosť nemám, kde ho môžem bez starostí dva dni nechať "smrdieť", vetrať v tejto zime a ešte tam aj udržiavať izbovú teplotu. 
Našťastie som na nete našla zlepšovák. Lepidlo sa vytlačí do zipového sáčku, uzavrie a odstrihne sa rožtek sáčku, ako keď sa zdobia medovníčky. Takto nebude lepidlo kvapkať, ani smrdieť a jeho dávkovanie je veľmi presné. Nepoužitý zvyšok sa jednoducho vyhodí do smetia. Tento postup som si ešte vycibrila tak, že kus Ultrasuede s lepeným kabošonom som uzavrela do veľkého zipovacieho sáčku, ten som zaťažíla a nechala dva dni stáť za zavretými dverami šatníka. Takto lepidlo nesmrdelo vôbec a ja som bola kľudná, že je rodina v bezpečí pred výparmi :-)))).


3 komentáre:

  1. som veľmi rada že som objavila váš blog, chcem začať s výrobou prsteňov, a momentálne sa rozhodujem aké lepidlo kúpiť, bola som na 100% rozhodnutá pre e6000 (baby na zahraničných blogoch s ním tak jednoducho pracujú)nevedela som že je tak škodlivé, ale teraz váham, chcem lepiť gombíky kovové - umelé na na prsteňový základ ktoré by ste mi teda odporučili, neviem sa rozhodnúť

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Gabriela, ja este stale pouzivam E-6000. Pouzivam ho aj na sujtas, mam s nim najlepsie skusenosti. Pri aplikacii pouzivam zipove sacky, tak ako je napisane v prispevku a tym padom mi to nezapacha a zvysok ide rovno do smetia. Nedavno som videla u kamaratky celenku s kovovym lozkom - podobne ako u prstenov, na ktore nalepila kvietok z koralok. Pouzila E-6000. Drzalo to ako hrom, takze ak by som sa mala rozhodnut, urcite pouzijem E-6000, temu doverujem najviac.

    OdpovedaťOdstrániť